אנחנו נמצאים בתוך מגילה חדשה
שמואל בן חמויב אדר, תשפה12/03/2025חג פורים שונה מכל חגי ישראל, הוא לא יתבטל לעולם, אפילו בימות המשיח. מדוע נמשיך לקיים את חג פורים לנצח בניגוד לשאר החגים?
תגיות:מגילת אסתרהמשכןפורים
צילום: בינה מלאכותית
בכל שנה פרשת תצוה ובנין המשכן חלה בימי פורים.
מה משותף לחג פורים ובנין המשכן?
חג פורים שונה מכל חגי ישראל, הוא לא יתבטל לעולם, אפילו בימות המשיח.
כמו שמובא במדרש משלי: " טבחה טבחה מסכה יינה" (משלי ט ב)- אמר רבי אבהו: זו אסתר המלכה, שבשעה שהגיע צער לישראל בימי מרדכי, מה עשתה? התקינה סעודה לאחשורוש ולהמן הרשע, ושיכרה אותו יין ביותר, והיה הרשע סבור בעצמו שחלקה לו כבוד, והוא לא היה יודע שפרשה לו מצודה, שמתוך ששיכרה אותו יין, קנתה לה אומתה לעולם. "אף ערכה שולחנה" - שערכה לה שולחן
בעולם הזה ובעולם הבא, ואי זה - זה שם טוב שקנתה לה בעולם הזה ובעולם הבא, שכל המועדים עתידים בטלים, וימי הפורים אינם בטלים לעולם, שנאמר (אסתר ט כח): "וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים". (מדרש משלי על פרק ט, פסוק ב).
מדוע נמשיך לקיים את חג פורים לנצח בניגוד לשאר החגים?
נביא את דבריהם הנפלאים של הרב חרל"פ וה'חלבן' כדי להבין את המהות של חג פורים.
פרשת תצוה עוסקת בעיקר בכוהנים: בגדי כהונה וקידושם לקראת עבודת המקדש.
כמו שכתוב: וְאַתָּ֡ה הַקְרֵ֣ב אֵלֶ֩יךָ֩ אֶת־אַהֲרֹ֨ן אָחִ֜יךָ וְאֶת־בָּנָ֣יו אִתּ֗וֹ מִתּ֛וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לְכַהֲנוֹ־לִ֑י אַהֲרֹ֕ן נָדָ֧ב וַאֲבִיה֛וּא אֶלְעָזָ֥ר וְאִיתָמָ֖ר בְּנֵ֥י אַהֲרֹֽן׃ (שמות כח,א).
הזוהר הקדוש מפרש את המילה 'אליך', כנגד השכינה, המובילה את תהליך בחירת אהרון הכהן ובניו כמובדלים מישראל.
(ראה זוהר תצוה, דף קע''ט ע'/ב).
זאת אומרת, שהקב"ה בכבודו ובעצמו בחר בכוהנים, מתוך 12 השבטים.
בחירת הכוהנים באה מהשכינה עצמה. זה דבר גדול יותר משאר המצוות הכתובות בתורה שהתגלו דרך משה רבנו.
ההתגלות הזאת, התרחשה כתוצאה מחטא העגל, כאשר שבט לוי היה היחיד שלא חטא.
לאחר שבני ישראל חטאו, הקב"ה גילה את רצונו של הפרשת הכוהנים מתוך בני ישראל.
הרב חרל"פ לומד מכאן, שכל דבר שמתגלה על ידי ישראל חביב להקב"ה, אפילו אם זה קרה מתוך קלקול, כמו חטא העגל.
הרב חרל"פ ממשיך ואומר, שגם בפורים קרה אותו תהליך.
המן- העמלקי, גזר גזרה קשה על עם ישראל, לאחר שהם חטאו בחטא עבודה זרה והשתתפות במשתה ההשפלה של עם ישראל.
כאשר אחשוורוש הציג את כלי המקדש וזלזל בהם לעיני כולם.
המגילה וכל הנסים המופיעים בה, התגלו לעם ישראל דרך הנבואה.
פורים לא יתבטל כי אור המגילה התגלה על ידי ישראל, דרך השתחוויה לצלם ואכילה ממשתה אחשוורוש.
ימי פורים לא יתבטלו כי המקור שלהם נובע ממעשה של עם ישראל.
השכינה יכולה להתגלות מתוך הקלקולים של עם ישראל, כמו במגילת אסתר או בבחירת הכוהנים.
כאשר עם ישראל עושה מעשה, הדבר הופך לחביב ויקר להקב"ה, לכן זה לא יכול להתבטל.
כתוצאה מזה, בחירת הכוהנים וקריאת המגילה לא יתבטלו לעולם, בניגוד לשאר החגים, שכן יהיו בטלים.
כמו שכתוב: "ורצה הקב"ה שהאור הנשגב הזה יתגלה על ידי ישראל, יכול להיות שאם היו ישראל זוכים היה מתגלה האור שלא על ידי קלקולים כמו הנאה מסעודת אותו רשע, או השתחוויה לצלם, אבל גם אם נתגלה אור המגילה על ידי קלקולים עדיין חביבה היא לפני יתברך שמו, עד שאם כל המועדים יהיו בטלים- וכפי שפרשו על ידי גזרות- ימי הפורים אינם בטלים". (מי מרום, שיחות לחנוכה ופורים, דף סב מאמר טו).
מכאן, אנחנו מבינים את הקשר בין פרשת תצוה ובין פורים החלים באותן הזמן.
בשני המקומות, השכינה מתגלה מתוך מעשיהם המקולקלים של עם ישראל, והקב"ה, מתוך חיבת מעשה בניו, הופך אותו לדבר נצחי.
נראה להוסיף, שכל תהליך איסוף החומרי גלם ובנין המשכן עצמו, נעשו על ידי בני ישראל.
בפורים היה תהליך דומה, כאשר כל האירועים קרו בדרך הטבע ופעולות של מרדכי ואסתר. בנוסף לכך, נס פורים הוביל לחזרתם של עם ישראל לארצו ובנין בית המקדש השני.
לכן פרשת תצוה מחוברת לימי פורים.
גם היום הקב"ה אוהב את מה שעם ישראל עושה למעלה ממאתיים שנה.
הוא חזר לארץ ישראל, הקים יישובים ומרכזי תורה, בנה צבא וכלכלה חזקה. היום ניתן לומר שכל המעשים הנפלאים האלה, מבורכים וחביבים להקב"ה.
עובדה, שחיים היום מיליוני יהודים בארץ ישראל והיא מתפתחת מיום ליום.
עלינו להמשיך ולעשות מעשים שישמחו את ה'. עלינו לבנות את בית המקדש השלישי, לא רק על ידי תפילות אלא גם במעשים.
עכשיו, נביא את דבריו הנפלאים של ה'חלבן' המרחיבים את מה שהבאנו למעלה.
ה'חלבן' מקדים ומסביר על המדרגות השונות של העולם שלנו.
עולם הזה בנוי ל 6,000 שנה, לאחר מכן הוא יתעלה למדרגה של 7,000 שנה ובהמשך למדרגה הגבוהה יותר, של 8,000 שנה וכן הלאה.
מדובר במדרגות רוחניות בעלי עוצמות גבוהות מאוד, שקשה להבין עם השכל המצומצם שלנו.
תכלית התורה והמצוות, היא לכוון אותנו כדי להעלות את העולם הזה ממדרגה למדרגה.
כאשר, לכל מדרגה קיים גילוי אורות שונה.
המצוות המעשיות והמועדים, בנויים עבור העולם הזה, שימשך 6,000 שנה.
לאחר מכן, הם לא יהיו רלוונטיים, כי הם כבר יהיו כלולים בתוך המדרגה של 7,000 שנה.
אם פורים לא יתבטל לאחר 6,000 שנה, זה סימן שאורו אינו שייך לעולם הזה, אלא לעולמות עליונים יותר.
לכן, חג פורים מחובר לעולם עתידי.
כמו שכתוב: "...הארת פורים לקוחה מהמדרגה העתידית. היינו שהיא כלל אינה שייכת למדרגת שית אלפי שנין (6000 שנה) של העולם הזה, אלא שורשה והוויתה הם ממש מהאלפים העתידיים. ודבר זה הוא פלאי פלאות, שלמעשה חג הפורים פתח מעין חלון דק מהאור האדיר העתיד לבוא, שאין העולמות בתכונתם הנוכחית יכולים לעמוד בו כלל ועיקר,...." (טללי חיים, פורים, דף רלח).
ניתן לראות את זה עם ענין ההשתכרות בפורים. אחת המצוות של פורים, היא להשתכר.
כאשר האדם משתכר, הוא אינו שולט בדעתו.
ביטול הדעת על ידי היין, גורם לאדם לקבל את דעת עליון, ללא הפרעה.
כאשר מסלקים את דעתנו מהמציאות, אנחנו יכולים לחלום על דברים גדולים.
מה הם החלומות הגדולים של עם ישראל?
מחיית עמלק, בנין בית המקדש וחידוש מלכות בית דוד.
חג פורים נוגע בכל החלומות האלה. בימי המגילה, השמדנו אלפי עמלקים, חזרנו לארץ ישראל, הקמנו מעין שלטון עצמאי התלוי בפרסים ובנינו את בית המקדש השני.
כל האירועים האלה היו טעימה קטנה, ממה שיהיה לעתיד לבוא.
לכן, פורים הינו חג המחובר לעתיד ולא יתבטל יחד עם המועדים האחרים.
כמו שכתוב: "נמצא שהארת פורים היא חבל המשוך מהעתיד הגדול, וכשאנו אוחזים בו היטב, אנו מתגברים בעוז וגבורה להביא לימות המשיח, למחות זרע עמלק ולבנות בית הבחירה." (טללי חיים, פורים, דף רמב).
אלה דברים נפלאים ממש, כל כך נכונים לימים שלנו, בעיצומו של מלחמת חרבות ברזל.
עכשיו, אנחנו חווים מחדש את אירועי פורים.
הפלסטינאים- העמלקים של דורנו חברו עם האיראנים, התימנים והקטארים ועוד..., כדי לפגוע בעם ישראל.
כולנו התגייסנו ויצאנו למלחמת חורמה בעמלקים-למרות כל האנשים המנסים להאט את תהליך השמדת עמלק, הצלחנו להתניע את המהלך.
השלטון הנוכחי סובל מהתנגדות גדולה הן מבפנים, הן מבחוץ. זה הסימן שהוא אינו עונה לצרכים של עם ישראל, אלא יש לשאוף לשלטון מתאים יותר לעם ישראל: חידוש מלכות בית דוד.
משבר מנהיגות הינו תופעה עולמית, כאשר במדינות רבות בעולם, השלטון אינו יציב ואינו מקובל על רוב תושביהן.
כאשר המנהיגים הנוכחים, הם סוג של ברירת מחדל.
החלום השליש הוא: בנין בית המקדש והשראת השכינה בהר הבית.
הפלסטינאים קראו למלחמה הנוכחית 'מבול אל-אקצא'. מטרתם המוצהרת היא, למנוע מאתנו לבנות את בית המקדש השלישי.
זה דבר מובן, כאשר שיא הטומאה-עמלק, עושה כל מה שביכולתו כדי למנוע התגלות האור והשכינה בעם ישראל.
עלינו להבין את הרמזים שהקב"ה שולח לנו.
אנחנו נמצאים בתוך מגילת אסתר חדשה, הנכתבת מול עינינו.
עלינו לפתוח עיניים כדי לראות את זה ולפעול לפי הנחיות המגילה: מחיית עמלק, חידוש מלכות ובנין בית המקדש השלישי.
אני מתפלל יחד אתכם לגילוי אור חדש שיבוא מכוח המגילה ויוביל אותנו לגאולה השלמה בב"א.
מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת איבון פתחון.
מה משותף לחג פורים ובנין המשכן?
חג פורים שונה מכל חגי ישראל, הוא לא יתבטל לעולם, אפילו בימות המשיח.
כמו שמובא במדרש משלי: " טבחה טבחה מסכה יינה" (משלי ט ב)- אמר רבי אבהו: זו אסתר המלכה, שבשעה שהגיע צער לישראל בימי מרדכי, מה עשתה? התקינה סעודה לאחשורוש ולהמן הרשע, ושיכרה אותו יין ביותר, והיה הרשע סבור בעצמו שחלקה לו כבוד, והוא לא היה יודע שפרשה לו מצודה, שמתוך ששיכרה אותו יין, קנתה לה אומתה לעולם. "אף ערכה שולחנה" - שערכה לה שולחן

צילום: בינה מלאכותית
מדוע נמשיך לקיים את חג פורים לנצח בניגוד לשאר החגים?
נביא את דבריהם הנפלאים של הרב חרל"פ וה'חלבן' כדי להבין את המהות של חג פורים.
פרשת תצוה עוסקת בעיקר בכוהנים: בגדי כהונה וקידושם לקראת עבודת המקדש.
כמו שכתוב: וְאַתָּ֡ה הַקְרֵ֣ב אֵלֶ֩יךָ֩ אֶת־אַהֲרֹ֨ן אָחִ֜יךָ וְאֶת־בָּנָ֣יו אִתּ֗וֹ מִתּ֛וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לְכַהֲנוֹ־לִ֑י אַהֲרֹ֕ן נָדָ֧ב וַאֲבִיה֛וּא אֶלְעָזָ֥ר וְאִיתָמָ֖ר בְּנֵ֥י אַהֲרֹֽן׃ (שמות כח,א).
הזוהר הקדוש מפרש את המילה 'אליך', כנגד השכינה, המובילה את תהליך בחירת אהרון הכהן ובניו כמובדלים מישראל.
(ראה זוהר תצוה, דף קע''ט ע'/ב).
זאת אומרת, שהקב"ה בכבודו ובעצמו בחר בכוהנים, מתוך 12 השבטים.
בחירת הכוהנים באה מהשכינה עצמה. זה דבר גדול יותר משאר המצוות הכתובות בתורה שהתגלו דרך משה רבנו.
ההתגלות הזאת, התרחשה כתוצאה מחטא העגל, כאשר שבט לוי היה היחיד שלא חטא.
לאחר שבני ישראל חטאו, הקב"ה גילה את רצונו של הפרשת הכוהנים מתוך בני ישראל.
הרב חרל"פ לומד מכאן, שכל דבר שמתגלה על ידי ישראל חביב להקב"ה, אפילו אם זה קרה מתוך קלקול, כמו חטא העגל.
הרב חרל"פ ממשיך ואומר, שגם בפורים קרה אותו תהליך.
המן- העמלקי, גזר גזרה קשה על עם ישראל, לאחר שהם חטאו בחטא עבודה זרה והשתתפות במשתה ההשפלה של עם ישראל.
כאשר אחשוורוש הציג את כלי המקדש וזלזל בהם לעיני כולם.
המגילה וכל הנסים המופיעים בה, התגלו לעם ישראל דרך הנבואה.
פורים לא יתבטל כי אור המגילה התגלה על ידי ישראל, דרך השתחוויה לצלם ואכילה ממשתה אחשוורוש.
ימי פורים לא יתבטלו כי המקור שלהם נובע ממעשה של עם ישראל.
השכינה יכולה להתגלות מתוך הקלקולים של עם ישראל, כמו במגילת אסתר או בבחירת הכוהנים.
כאשר עם ישראל עושה מעשה, הדבר הופך לחביב ויקר להקב"ה, לכן זה לא יכול להתבטל.
כתוצאה מזה, בחירת הכוהנים וקריאת המגילה לא יתבטלו לעולם, בניגוד לשאר החגים, שכן יהיו בטלים.
כמו שכתוב: "ורצה הקב"ה שהאור הנשגב הזה יתגלה על ידי ישראל, יכול להיות שאם היו ישראל זוכים היה מתגלה האור שלא על ידי קלקולים כמו הנאה מסעודת אותו רשע, או השתחוויה לצלם, אבל גם אם נתגלה אור המגילה על ידי קלקולים עדיין חביבה היא לפני יתברך שמו, עד שאם כל המועדים יהיו בטלים- וכפי שפרשו על ידי גזרות- ימי הפורים אינם בטלים". (מי מרום, שיחות לחנוכה ופורים, דף סב מאמר טו).
מכאן, אנחנו מבינים את הקשר בין פרשת תצוה ובין פורים החלים באותן הזמן.
בשני המקומות, השכינה מתגלה מתוך מעשיהם המקולקלים של עם ישראל, והקב"ה, מתוך חיבת מעשה בניו, הופך אותו לדבר נצחי.
נראה להוסיף, שכל תהליך איסוף החומרי גלם ובנין המשכן עצמו, נעשו על ידי בני ישראל.
בפורים היה תהליך דומה, כאשר כל האירועים קרו בדרך הטבע ופעולות של מרדכי ואסתר. בנוסף לכך, נס פורים הוביל לחזרתם של עם ישראל לארצו ובנין בית המקדש השני.
לכן פרשת תצוה מחוברת לימי פורים.
גם היום הקב"ה אוהב את מה שעם ישראל עושה למעלה ממאתיים שנה.
הוא חזר לארץ ישראל, הקים יישובים ומרכזי תורה, בנה צבא וכלכלה חזקה. היום ניתן לומר שכל המעשים הנפלאים האלה, מבורכים וחביבים להקב"ה.
עובדה, שחיים היום מיליוני יהודים בארץ ישראל והיא מתפתחת מיום ליום.
עלינו להמשיך ולעשות מעשים שישמחו את ה'. עלינו לבנות את בית המקדש השלישי, לא רק על ידי תפילות אלא גם במעשים.
עכשיו, נביא את דבריו הנפלאים של ה'חלבן' המרחיבים את מה שהבאנו למעלה.
ה'חלבן' מקדים ומסביר על המדרגות השונות של העולם שלנו.
עולם הזה בנוי ל 6,000 שנה, לאחר מכן הוא יתעלה למדרגה של 7,000 שנה ובהמשך למדרגה הגבוהה יותר, של 8,000 שנה וכן הלאה.
מדובר במדרגות רוחניות בעלי עוצמות גבוהות מאוד, שקשה להבין עם השכל המצומצם שלנו.
תכלית התורה והמצוות, היא לכוון אותנו כדי להעלות את העולם הזה ממדרגה למדרגה.
כאשר, לכל מדרגה קיים גילוי אורות שונה.
המצוות המעשיות והמועדים, בנויים עבור העולם הזה, שימשך 6,000 שנה.
לאחר מכן, הם לא יהיו רלוונטיים, כי הם כבר יהיו כלולים בתוך המדרגה של 7,000 שנה.
אם פורים לא יתבטל לאחר 6,000 שנה, זה סימן שאורו אינו שייך לעולם הזה, אלא לעולמות עליונים יותר.
לכן, חג פורים מחובר לעולם עתידי.
כמו שכתוב: "...הארת פורים לקוחה מהמדרגה העתידית. היינו שהיא כלל אינה שייכת למדרגת שית אלפי שנין (6000 שנה) של העולם הזה, אלא שורשה והוויתה הם ממש מהאלפים העתידיים. ודבר זה הוא פלאי פלאות, שלמעשה חג הפורים פתח מעין חלון דק מהאור האדיר העתיד לבוא, שאין העולמות בתכונתם הנוכחית יכולים לעמוד בו כלל ועיקר,...." (טללי חיים, פורים, דף רלח).
ניתן לראות את זה עם ענין ההשתכרות בפורים. אחת המצוות של פורים, היא להשתכר.
כאשר האדם משתכר, הוא אינו שולט בדעתו.
ביטול הדעת על ידי היין, גורם לאדם לקבל את דעת עליון, ללא הפרעה.
כאשר מסלקים את דעתנו מהמציאות, אנחנו יכולים לחלום על דברים גדולים.
מה הם החלומות הגדולים של עם ישראל?
מחיית עמלק, בנין בית המקדש וחידוש מלכות בית דוד.
חג פורים נוגע בכל החלומות האלה. בימי המגילה, השמדנו אלפי עמלקים, חזרנו לארץ ישראל, הקמנו מעין שלטון עצמאי התלוי בפרסים ובנינו את בית המקדש השני.
כל האירועים האלה היו טעימה קטנה, ממה שיהיה לעתיד לבוא.
לכן, פורים הינו חג המחובר לעתיד ולא יתבטל יחד עם המועדים האחרים.
כמו שכתוב: "נמצא שהארת פורים היא חבל המשוך מהעתיד הגדול, וכשאנו אוחזים בו היטב, אנו מתגברים בעוז וגבורה להביא לימות המשיח, למחות זרע עמלק ולבנות בית הבחירה." (טללי חיים, פורים, דף רמב).
אלה דברים נפלאים ממש, כל כך נכונים לימים שלנו, בעיצומו של מלחמת חרבות ברזל.
עכשיו, אנחנו חווים מחדש את אירועי פורים.
הפלסטינאים- העמלקים של דורנו חברו עם האיראנים, התימנים והקטארים ועוד..., כדי לפגוע בעם ישראל.
כולנו התגייסנו ויצאנו למלחמת חורמה בעמלקים-למרות כל האנשים המנסים להאט את תהליך השמדת עמלק, הצלחנו להתניע את המהלך.
השלטון הנוכחי סובל מהתנגדות גדולה הן מבפנים, הן מבחוץ. זה הסימן שהוא אינו עונה לצרכים של עם ישראל, אלא יש לשאוף לשלטון מתאים יותר לעם ישראל: חידוש מלכות בית דוד.
משבר מנהיגות הינו תופעה עולמית, כאשר במדינות רבות בעולם, השלטון אינו יציב ואינו מקובל על רוב תושביהן.
כאשר המנהיגים הנוכחים, הם סוג של ברירת מחדל.
החלום השליש הוא: בנין בית המקדש והשראת השכינה בהר הבית.
הפלסטינאים קראו למלחמה הנוכחית 'מבול אל-אקצא'. מטרתם המוצהרת היא, למנוע מאתנו לבנות את בית המקדש השלישי.
זה דבר מובן, כאשר שיא הטומאה-עמלק, עושה כל מה שביכולתו כדי למנוע התגלות האור והשכינה בעם ישראל.
עלינו להבין את הרמזים שהקב"ה שולח לנו.
אנחנו נמצאים בתוך מגילת אסתר חדשה, הנכתבת מול עינינו.
עלינו לפתוח עיניים כדי לראות את זה ולפעול לפי הנחיות המגילה: מחיית עמלק, חידוש מלכות ובנין בית המקדש השלישי.
אני מתפלל יחד אתכם לגילוי אור חדש שיבוא מכוח המגילה ויוביל אותנו לגאולה השלמה בב"א.
מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת איבון פתחון.
הוסף תגובה
עוד משמואל בן חמו
עוד בנושא חגים וזמנים